۱.این ترانه ،شامل ۱۶ بیت ( به جز ابیات تکراری ) اصلی و مجزا از هم هستش که ۸ بیت اول اون به کاراکتر مردانه و ۸ بیت دوم اون ،به کاراکتر زنانه مربوط میشه.
در قسمت مردانه ابیات ،راوی داره از عواقب منفی نبود و غیبت فرد یا هویتی حرف میزنه که به شکلی افراط گونه ،مردانه محسوب میشن و این ابراز افراط گونه اونها ،به شکلی نمادین برای جبران همین غیبت اونهاست. در ادبیات روان شناسی به این حالت ،*واکنش معکوس* میگن و منظور اینه که وقتی آدم مجبور میشه که نیاز و یا احساسی رو به دلایل اجتماعی ،فرهنگی و امثال اون در خودش مخفی نگه داره و بهش اجازه بروز نده ،بر عکس و به شکل افراطی ،نیاز و احساس متضاد اون رو از خودش بروز میده. در این ویدئو کلیپ ،این کاراکتر مردانه با انکار و حذف هویت واقعی خودش ،که داشتن احساساتی زنانه است ،سعی میکنه که شدیدا اخلاقی مردانه و افراطی از خودش بروز بده. مثلا ،راننده تاکسی رو اذیت میکنه تا ازش فحش بشنوه و یا بوق زدن ممتد ،هرزه بازی با موتور ،نوشیدن افراطی الکل ،رابطه سکس بی ثمر ( یعنی سکس بدون لذت روحی و توام با تحقیر شخص مقابل و اعدام احساساتش ) ،خط انداختن روی ماشین دیگران ،دنبال کردن بی ثمر دختران ( سایهها ) در خیابان نه برای ابراز عشق و علاقه ،بلکه برای متلک گفتن و آزار اونها.
در قسمت زنانه ابیات هم ،راوی داره مثل قبل از غیبت و نبود شخص و یا هویتی حرف میزنه و باز هم همون *واکنش معکوس* داره اتفاق میفته که اینبار از سوی یک کاراکتر زنونه است و اون سعی میکنه تا شدیدا از خودش رفتارهای زنونه رو بروز بده که این رفتارها ،دقیقا همون چیزهایی هستن که جامعه سنتی از یک زن انتظار داره یعنی مثلا وقتی دیگران دارن با نگاه شهوت انگیز بهش خیره میشن ،بجای اعتراض کردن به اونها ،سرش رو زیر چادر کنه و از خجالت عرق بریزه ،و یا برای عصبانی نشدن پدر از احساس عاشقونهاش چیزی نگه ،و یا به رابطه سکس خشونت آمیز ( که با سنگینی نگاه طرف مقابل و چنگ زدن به پوست معصوم و آسیب دیدن تنش همراهه ) به راحتی تن بده و برای همینه که بوسهها هم که بایستی تنها رو آتش بزنن ،بر عکس ،خودشون آتش میگیرن و بی اثر و نابود میشن ( چون که نه از روی احساس عاشقانه و بلکه از روی خشم و تنفر و تنها برای لذت جویی و ویران کردن دیگری بکار میرند ).
۲.در فیلمی که برای این ترانه نوشته شده ،دو کاراکتر مرد و زن در دونیمه صفحه نمایش جا گرفتن ؛مرد در سمت راست و زن در سمت چپ و این سمتها هم از نظر نمادین و سمبل شناسی ،دقیقا نماد و سمبل همون جنسیتی هستن که این کاراکترها در اون قرار گرفتن ( در نماد شناسی ،نماد مردانه با یک دایره و یک فلش در سمت راست اون مشخش میشه و همچنین در علم یوگا هم ،نیمه راست بدن به نیمه مردانه و نیمه چپ بدن هم به نیمه زنانه موسومه ).
همچنین در ۴۰ ثانیه اول فیلم ،میتونیم براحتی ببینیم که صورت هر دوی آنها از یک اضطراب ،پریشانی و عدم تعادل حکایت میکنه و این موضوع ،به دلیل همون *واکنش معکوس* و افراط گرایی در نشون دادن و تظاهرات رفتارهای مردانه ( برای کاراکتر مرد ) و یا زنانه ( برای کاراکتر زن ) حاصل شده. در علم یوگا ،وقتی یک فرد از یک نیمه وجودی خودش بیشتر و افراط گونه استفاده میکنه ،به شکل ناخودآگاه ،نیمه بدنی مربوط به همان روحیه هم دچار مشکل جسمی شدید ( مثلا دردهای جسمی در قسمتهای مختلف نیمه راست بدن ) میشه و این یک پیام از طرف ذهن به خود فرد که بهش اخطار میکنه که از این افراط گرایی دست برداره.
اما این دو کاراکتر روبروی هم و به شکلی در جلوی آینه نشستن ( و وقتی که گریم کردن رو شروع میکنن ،این وجود آینه بدیهی هستش ) و به طور نمادین ،دارن به همون هویت واقعی که در پشت نقاب قایم کردن ،نگاه میکنن و هم زمان هم دارن از تجربیات تلخ و افراط گونهای که بدلیل این مخفی کاری هویت واقعی ،براشون پیش اومده حرف میزنن و البته در نگاهشون هم ،یک انتظار به چشم میخوره. انتظار اینکه یک روزی ،اون هویت واقعی بتونه از پشت نقاب بیاد بیرون و خودشو به معرض نمایش بذاره.
وقتی هر دو کاراکتر با گریم و به نوعی با بیرون کشیدن هویت واقعی که پنهان بوده ،به شخصیت اصلی و جدید خودشون میرسن ،دیگه سر جاشون نمیشینن ،یعنی درست همون جایی که فرهنگ و جامعه براشون از قبل تکلیف کرده ،و همچنین ،با حسرت هم توی آینه به انتظار اون منجی که بایستی بیاد ،چشم نمیدوزن بلکه از جاشون بلند میشن و به راه میفتن تا مسیر زندگی و سرنوشت رو به دست خودشون و با میل و خواسته خودوشون و با اون هویتی که حقیقتاً به اونها تعلق داره ،بسازن.
اما یک چیز جالب در دقایق پایانی این فیلم اینه که کاراکتر زنی که به یک هویت مردونه رسیده ،صورتش پر از غرور و بزرگ منشیه ولی در صورت کاراکتر مردی که به یک هویت زنونه رسیده ،شرم و خجالت دیده میشه و این موضوع به این دلیله که هر دوی این کاراکترها ،علیرغم اینکه تصمیم گرفتن تا خود واقعی خودشون رو داشته باشن و تابع نظر و میل جامعه سنتی نباشن ،ولی هنوز رگههای از این جامعه و فرهنگ سنتی و مرد سالارانه رو باخودشون همراه دارن و در یک چنین فرهنگی ،کاراکتر مرد ،همیشه جنسیت دست اول ،فعال ،کارآمد و تاثیر گزاره و کاراکتر زن بر عکس ،جنسیت دست دوم ،منفعل ،غیر کارآمد و تاثیر پذیره و این غرور و شرم هم از همینجا ناشی میشه.
ابی آبی
خیلی ممنون بابت نقد , نقد عالی بود و میشه گفت به همه ی نقاط توجه شده از هر زاویه ! موفق باشید تشکر.
mer30 Poya jan baraay kamentetoon … arezooy movafaghiat
شما از کجا میدونید از کارگردان و نویسنده پرسیدی یا همینطور خودت از خودت در میاری؟
نیازی به پرسیدن یا از خود در آوردن نیست دوست عزیز … کافیه چشما خوب ببینه.
نقد بسیار خوبی بود
mamnoon
واقعا عالی بود مون چیزی بود که بار اول تو موزیک ویدئو هم مشخص بود و مربوط به افراد ترنسکشوال هستش من شخصا به عنوان یک همچین فردی احساس هیجانی بهم دست داد وقتی دیدم این ویدئو مربوط به همچین افرادی مثه من ساخته شده و بار اولی که دیدم یاد مشکلات زندگی خودم افتادم و احساس همدردی کردم شاهین نجفی یکی از اعجوبه های ایرانی هستش و شخصا احترام ویزه ای برای ایشون قائلم.
mamnoon az tavajohi ke daashti … arezooy movafaghieat
در جایی که میگه سنگینی چشم تو رو من اثار چنگ تو روی بدن منظورش سنگینی نگاه مردم که به همچین ادمی به طور عجیبی نگاه میکنند و ازاثار چنگ خطاب به خداست که به جای اینکه فردی عادی با همون بدنی که میخواد داشته باشه بدنه جنس مخالفش رو باید تحمل کنه
mer30 Masih aziz baraay neveshtan noe negeaahet be in shear … ba tashakor ziaad.
واااای آقا خیلی عالی بود عاشق شاهین و کلام های شاهینم ولی اینسری حتی خجالتزده شدم که چطور معنی این آهنگو چیز دیگه ای متوجه شدم….
خیلییییییییییی ممنون.با آرزوی موفقیت برای همه همجنسگرایان عزیز در سراسر کشورم و همه جای دنیا.
بقول شاهین:همجنسگرایی نوعی بیماری نیست بلکه نوعی از جنسه…
mer30 Maryam Jan baray kaamenti ke neveshti … arezooy salamati
این تقسیر با اونی که من قبلا خوندم بودم مغایر بود ولی جالب بود و به درک من نزدیکتر
mamnoon az kamenti ke neveshti .